Rakéta porszívó - a szovjet csoda
2015. február 11. írta: Despota

Rakéta porszívó - a szovjet csoda

p1040069_preview.JPG

A Rakéta a Szovjetunió űrtechnológiáját hozta el otthonainkba. Mint a legtöbb orosz (szovjet) műremek, olcsó és strapabíró volt, mai napig szép számmal találhatunk működő készüléket a különféle hirdetési oldalakon, sőt, ha valakinek alkatrészre volna szüksége, az is megoldható.

A Junoszty tv mellett talán ez volt az egyik legnépszerűbb háztartási kellék, nagyszüleim el nem cserélték volna semmire. A miénk piros volt, hangos és a vége felé már elég jellegzetes szagot árasztott magából működés közben. Végül a szüleim meglepték a nagyiékat egy modern, hiper-szuper porszívóval, de mindaddig a dobozában maradt, ameddig a jó öreg Rakéta végleg ki nem lehelte a lelkét. Nektek milyen emléketek van a kultikus Rakétáról?

1.jpg

Az első porszívókat ( eddigi tudomásunk szerint) 1957 -től 1967 -ig gyártották. Pontos típusa: Rakéta PN-360. 360W-os pántos motorral voltak szerelve. Sokan azért nem szerették mert egy pár év után annyit nyúlt a porzsákja, hogy bekapta a motor, és az így tönkre is ment. Az érdekességei hogy az újjab típusoktól egy kicsit eltér a formája és inkább a vele kb. egy idős csajkákra hasonlít a karosszéria, de a motor felépítése minden Rakéta porszívóba egyforma. A hátsó kerekei kb. 45fokos szögben állnak amitől egy kicsit olyan mint egy repülőgép, az első görgői kis gumis dupla kerekek és 360 fokos szögben elfordulnak. Ezt követően jó néhány szériát gyártottak a készülékekből, az utolsót 1985-ben dobták piacra és fogyott is, mint a cukor.

Rakéta 2. széria

2.jpg

Ez a már sokak számára ismert forma, de mégsem ez e legelterjedtebb mivel ennek a fogantyúja elég egyszerű csak egy sima bakelit fogó. Érdekessége még, hogy nincsenek első görgői csak egy műanyag csuszka. És ha jobban megnézzük láthatjuk, hogy a díszlécének a vége le van kerekítve, de az újjab típusokon már csak egyenesen le van vágva. A pontos típusa PAKETA 7. A legelterjedtebb szín ebbe a szériába az olajzöld. A korai darabokon a kis ,,adattábla" még a fekete fedlapon volt csak később 72-73 fele került át a karosszériára.

Rakéta 3. széria

3.jpg

Ez a sokak által legkedveltebb típus. Két fő típusa: PAKEMA 7M, és PAKEMA 7M2. A régebbi a PAKEMA 7M típus. Ennek a díszlécei már csak simán el vannak vágva, nem úgy mint a 2. szériánál. Ebbe a szériába gyártottak olyat aminek a fedlapjai fehérek voltak a porszívótest meg narancs. Itt lecserélték az ,,egyszerű" fogantyút egy jóval ,,bonyolultabbra" amibe helyet kapott egy túlnyomásjelző is. És már volt első görgője is, nem úgy mint a 2 szériának.

Rakéta 4. széria

4.jpg

A forma teljesen eltér a többitől, de a motor ugyanaz. A porzsákját egy brikettező kosárral látták el, ami megkönnyítette a porzsák tisztítását. A fogantyújába ennek is helyet kapott egy túlnyomásjelző, a hátsó görgők előtt pedig a lábpedálok.A fogónál lévő rácsos dísz eltávolítása után lehetett csatlakoztatni a gégecsövet a fújó részhez, és máris lehetett vele fújni. Ennél a típusnál gyakori hiba, hogy a kapcsoló nem kapcsol be, és a kábelcsévélő nem húzza vissza a kábelt.

Rakéta 12 és 12A

5.JPG

A Rakéta 12 leginkább a 4. szériásra hasonlít, egyedüli különbsége, hogy a hátsó része máshogy van kialakítva. Így már nincs benne kábelcsévélő, se lábpedálok, de a többi lényegében ugyanaz mint a 4. széria. A porzsákjába ennek is brikettező van, és ugyanúgy lehet vele fújni.

Rakéta 77

6.JPG

A Rakéta 77 formailag teljesen eltér az eddigi összes típustól, formája elég egyedi és furcsa. De ebben is ugyanolyan MD-010-es motor van mint a többi rakétába, ez is 400W-os. A porbrikettező kosár olyan mint a 4. szériánál, és a Rakéta 9-esekből és 9A-kból még a kábeldobot is áthozták ebbe a típusba. A fogantyúja két pozícióban állítható, vízszintesen és függőlegesen. Ezzel is lehet fújatni csak ki kell nyitni a tetején lévő kis ajtó szerű rácsot, ami előre fele nyílik, és a gégecső így csatlakoztatható a fújó részhez. Az első fedlap sem vehető le teljesen, mivel az is csak nyitható, persze le lehet venni ha nagyon muszáj, csak ki kell ütni a két kis ,,féltengelyt".

 Forrás:raketaporszivo.gportal.hu

 

 Retro elektro vendégposzt!

Amennyiben ellenállhatatlan vágyad támad, hogy másokkal is megoszd poszt formájában a ’70-es, ’80-as, ’90-es évek elektronikai emlékeid, küldd el a retrocuccok@gmail.com címre.

Vendégposzt szabályzat: A poszt egy jól körülhatárolható témáról szóljon, kb. 1.500-2.000 karakteres legyen.

A bejegyzés trackback címe:

https://retrofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr87160871

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spinat 2015.02.11. 14:52:04

jól lehetett rajta lovagolni. Ha jól emlékszem 2-esünk volt.

ziggy stardust · http://fagyis.blog.hu 2015.02.11. 16:17:05

én nemtom az enyém (nászajándék!!!) mikori volt, sztem a 4. széria, legalábbis volt benne az a festékporlasztó - nagyon jó porszívó volt, leszámítva hogy idővel a csöve diribdarabra szakadozott, később egy donor porszívó csöve került, de aztán szép lassan megtért a gyártójához. sztem azóta nem volt ilyen masszív porszívóm.

eszkütyü 2015.02.11. 18:16:55

Az első Trabantomat Rakétával festettem át hófehérre.

D2 2015.02.11. 20:46:09

Az anyósomé szerintem még ma is a kamrájában van, ha a hipiszupi csodája cserben hagyná, előveszi az öreg szovjetet.
Nálunk egy másik fajta hosszúkás (szivar alakú) porszívó szolgált, de valamikor a 80-as években megadta magát...

didyman 2015.02.22. 08:08:46

A rengeteg, ba-be/ban-ben helyesírási hibákat javíthattátok volna, zavaróan sok van belőle.

fuloppal 2024.02.08. 09:29:19

Nekem van egy 1-es rakéta. Újravezetékeztem, földelve lett a burkolat, kapcsoló javítva, varronő egy új porzsákot vart neki. Most ez a műhelyporszívóm!
süti beállítások módosítása