Kocka Lada
2015. február 16. írta: Despota

Kocka Lada

gp_vaz2105.jpgAhogy azt korábbi bejegyzésemben említettem, első autónk egy 601-es Trabi volt, amely hosszú éveken keresztül hűségesen szolgált bennünket és bármennyire kényelmetlen, környezetszennyező és ütött-kopott volt (főleg a vége felé), rajongtunk érte. Aztán egész egyszerűen ellopták. Volt azonban egy még faszább verda, amely után csak vágyakoztunk, és amely a mi kis Böszménkhez képest igazi monstrumnak számított. Ez a gépjármű nem volt más, mint mint az orosz AvtoVAZ járműgyártó vállalat gépkocsimárkája, amelyet nálunk Ladának, a Szovjetunióban pedig Zsigulinak neveztek. Jól emlékszem, a Szomszédok című nagysikerű teleregényben miként feszített Taki bácsi piros színű csodataxijában és hogyan üldözte vele a tolvajokat. Mámorító volt. Már majdnem sikerült lebonyolítanunk egy igen előnyös cserét az egyik szomszédunkkal, akinek egy klasszikus kocka Ladája (Lada 2105) volt, de végül kútba esett a biznisz, mi pedig hamarosan a BKV lelkes utazóközönségét kezdtük el erősíteni.

uncle_taki_s_lada_2105_taxi_by_alitta2-d5kwctk.jpg

A FIAT 124 alapjaira épülő Lada 2101 család mellett az 1970-es évek végén megkezdődött egy korszerűbb és kényelmesebb típus fejlesztése is. Az újdonság a 2105 típusszámot kapta, és valamennyi „Kockalada” ősének tekinthető. Az első darabok 1980-ban készültek el Togliattiban, a korábbi típusokkal párhuzamosan. A legszembetűnőbb változást az új karosszéria jelentette, amely a gyakorlatilag változatlan vázra épül. Az „ősladák” formavilágával szemben a 2105 kifejezetten szögletes vonalvezetésű, ami azonban megjelenésekor remekül illeszkedett a kor divatjához. A nagyméretű halogén fényszórók az utastérből vezérelhető hidraulikus magasságállításnak köszönhetően különböző terheléseken is hatékonyabban világították meg az úttestet. Az integrált hátsó ködfényszóró valamennyi 2105 szériafelszerelésének része. Eltűntek a króm díszítőelemek, a külső visszapillantó tükrök háza és a hűtőrács egyaránt fekete műanyagból készült. Az alumínium lökhárítók könnyűek és tetszetősek, sérülés esetén azonban nehezen javíthatók.

Az utastérben is a szögletes formák domináltak, újdonság a belülről állítható visszapillantó tükör. A fűtést - amely a Lada valamennyi típusán különösen jó volt - és a szellőzést némileg módosították. Az első ajtókról elmaradt a nyitható háromszög ablak s így az egész ablakmező leereszthető. Külön fúvókák kerültek beépítésre az oldalüvegek párátlanítására, és új rendszerű lett a szélvédőé is. Elismerésre méltó a műszerek (kilométeróra és egy kombinált műszer a hűtővíz és az üzemanyag ellenőrzésére) borítóüvegének tükrözésmentes kialakítása, az új vonalú kormánykerék, a külön beépített feszültségmérő, a kapcsolók ergonomikusabb elhelyezése, a kesztyűtartó alá beépített rakodópolc, illetve az elektromosan fűthető hátsó szélvédő. Az idő multával a műszerfal kisebb fejlesztésen esett át, a műszerek közötti négy visszajelző lámpát például hat izzóból álló egység váltotta fel, megváltozott a fényszóró kezelőszerveinek működése, valamint a kesztyűtartó zárja a baloldalról középre került.

Az első ülések a korábbinál magasabb háttámlával és állítható magasságú fejtámlával készültek.

Az 1,3 literes motor teljesítménye nem, kialakítása azonban annál több változást mutatott. Elsősorban a fogazott szíjjal hajtott vezérműtengely érdemel említést, amely miatt a blokk, a hengerfej és az öntött alumínium szelepfedél új alkatrésznek számított, a korábbi Lada motorokkal nem építhető össze. Megváltozott a dugattyúk kiképzése, a dugattyútetőn kialakított zsebek megakadályozzák, hogy hibás vezérműállítás, vezérműszíj-szakadás vagy túlpörgő motor esetén a dugattyú érintkezésbe kerülhessen a szelepekkel.

20120426-lada-2105-21075.jpg

Az Ózon porlasztót gyárilag üzemanyag-megtakarító berendezéssel szerelték fel, amely a szívócsőben kialakuló vákuum egy elektronikus vezérlőegység és egy elektromágneses vezérlőszelep segítségével tolóüzemben (motorfék) elzárja a benzinellátást.

Magyarországon gyakran találkozhatunk két további motorral szerelt típussal is. A már jól ismert, láncos, 1,2 literes alapmotorral szerelt 21051 kivitelek Nova Junior néven, többnyire Nyugat-Európából kerültek az országba. Később pedig megjelent a népszerű 21053, 1,5 literes motorral, a ’90-es évektől már Solex karburátorral és ötfokozatú sebességváltóval.

Forrás: wikipédia, zsiguli.hu

 

 

Amennyiben ellenállhatatlan vágyad támad, hogy másokkal is megoszd poszt formájában a ’70-es, ’80-as, ’90-es évek elektronikai emlékeid, küldd el a retrocuccok@gmail.com címre.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://retrofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr457179869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása