Commodore 64
2015. február 10. írta: Despota

Commodore 64

Merem állítani, nincs olyan ember széles e világon, akinek a Commodore 64 név nem mondana semmit. 1982-ben Jack Tramiel úr létrehozta a legendás Commodore Business Machines elektronikai céget és piacra dobták minden idők legjobb személyi számítógépét. Csúcs szuper hang és grafika jellemezte a gépet, valóságos csodának számított. 1993-ig gyártották és körülbelül 25 millió példányt adtak el belőle, amellyel minden idők legtöbbet eladott számítógépmodellje lett és maradt a C64. Ebben szerepet játszott az is, hogy a kütyü nem csak jobb, de lényegesen olcsóbb is volt a rivális számítógépeknél.    

Jómagam 1988 nyarán találkoztam először a csodamasinériával,mert a szomszéd Csabika papája vett egyet Bécsben. Szerelem volt első látásra. Egész nyáron szinte kirobbanthatatlanok voltunk a gép elől, jó néhány joystickot szétbarmoltunk.

commodore64withdisk.jpg

Pirates, Imposible Mission,Last Ninja, Iron lord, Pitstop 2, ezek voltak a legnagyobb kedvenceink, de sajnos az ovi kezdés után már nem nagyon volt lehetőségünk játszani, mert Csaba apukája szakadt rá teljesen és mindenféle adatbázis-kezelő programokat kezdett írni rá.   Sajnos én hiába rágtam szüleim fülét, nem tudtam meggyőzni őket, hogy Karácsonykor egy ilyen csodát hozzon a Jézuska, ha nem csal emlékezetem, egy focilabdát és egy repülő modellt kaptam, majd születésnapomra egy fekete tv játékot, amiből szintén nagy lamúr kerekedett, de ez már más tészta.    

A Commodore 64-el legközelebb már az iskolában, számítástechnika szakkörön sikerült összefutnom, jó kis Videoton tévéken lehetett zúzni a játékokat és elsajátítani a BASIC alapokat. Voltak persze idegesítő hibái is a gépnek, ha jól emlékszóm például nagyon hamar túlmelegedett a tápegység, de mindezt feledtette az az élmény, amely mindenkit megérintett, aki csak egyszer is kipróbálhatta.

Aztán egyik napról a másikra megjelent a pc és letűnt egy olyan kor, amelynél szebb, jobb talán nem is volt a számítástechnika történetében. De vajon tényleg véget ért a C64 korszaka? A válasz egyértelműen nem. Számtalan emulátor és játékgyűjtemény található a világhálón, ráadásul néhány éve megérkezett a mai kor követelményeinek megfelelő hardverrel változata is.  

Nektek mi volt a legmeghatározóbb C64 élményetek?

Ha van egy ötleted, hogy miről írjunk, netán Te magad is szívesen küldenél bejegyzést az oldalra, akkor a retrocuccok@gmail.com címen tudsz elérni minket.

A bejegyzés trackback címe:

https://retrofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr827158009

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lt.Dorsi 2015.02.10. 19:37:49

Top3:

1. Győzelem a Colossus Chessben
2. Wizard of Wor multiplayer :)
3. Sikeres légi tankolás az Ace-ben

csoio csagasz 2015.02.10. 19:42:53

Baromira nem érdekelt a komodor.
Spectrumom volt, minden létező felállásban.

andydesign 2015.02.10. 20:01:21

Nekem a Katakis nevű lövöldözős játék volt a kedvencem, meg egy Le Mans elnevezésű játék ami már akkor is olyan gagyi volt hogy a haverom is azt kérdezte hogy ezen mit élvezek :)

2015.02.10. 20:08:59

Pirates! totál gyönyör volt játszani...
www.youtube.com/watch?v=7ABDJIUoM5k

bartkozoltan 2015.02.10. 20:24:35

A mai napig imádom. A legtöbb (Demo) Scene produkció ezen a platformon születik még mindig.
Játékok terén pedig A Creatures I illetve II ami kihagyhatatlan...

rATdrAgOn 2015.02.10. 20:40:44

Nekem az, amikor tavaly sikerült szereznem hozzá egy turbo chameleont. :)

csedársajt 2015.02.10. 21:25:26

Ez baromi gyenge story volt, márbocs. Inkább valaki olyannak kellett volna megírnia, akinek volt ilyen vagy ilyesmi gépe.

Egy normális képet is kérhettetek, kereshettetek, lőhettetek volna hozzá, a C64 nem a múlt, sokan gyűjtik, máig fejlesztenek is rá(!), akármikor lehet mai eszközökkel tökéletes retro-hangulatos képet csinálni, ehhez a szánalmas pixeles összerajzoláshoz képest,.. tuti.

Egyébként én +4-es voltam, C64-ese később öcsémnek lett, amiről évekig csak álmodoztunk az az 1541/II lemezegység volt.

Azután lett az is, meg lett final_III kártya, meg mégkésőbb action replay.

Érdekes, hogy én sosem voltam híve ennek a nagy ellentétnek, hogy specvy vs commy, talán mert először 7évesen az un. "napközis tábor"-ban ZX81 elé ülhettem, mint "billentyűzet".

Akkor nekem az írógép is csoda volt, lekopogja amit írok, azonnal, tisztán, szépen és tökéletesen, hű.
De a számítógép, az valami felfoghatatlan varázslat, nem csak ír, én írok és ő is, válaszol, utasítható, számol, játszik, rajzol, csipog, minden. (számológép is aligalig volt akkor, talán a bolti teljesen mechanikus pénzárgépek.. már ahol..)
Kész, el is vesztem egy életre.

Furcsa ezt most végiggondolni, megérteni, átérezni, akit ma kockának hívnak, gondolnak, az semmi, divathóbort.
Ez egy teljesen más érzés, mi szinte szimbiózisban éltünk, együtt nőttünk fel a számítástechnikával és a gépekkel.

Hirtelen nem is tudom mi a nagyobb story, hogy hogyan sefteltek rossz arcú bőrkabátosokkal a "bármin felháborodásig vonalas" és mai magyar fogalmakkal szinte leírhatatlanul becsületes szüleim illegálisan valutát ,hogy nekem nyugatról számítógépem legyen, amit ténylegesen a diszidált rokon külföldi állampolgárságú ismerőse hozott be, ténylegesen német rendszámos opel hátsóülés alatt, nem kémregény, nem hacktion, ez a valóságban így volt, így történt.

Vagy mikor később ezt a gépet tönkretettem, mert még nem igen értettem amit csinálok, de rájöttem, a garanciamatrica ugy tartja össze ,hogyha csak felhajtom a tetejét a helyén marad...
És akkor volt egy olyan ,hogy most ők, akik erre évekig spóroltak napról napra, a tulajdon szüleim, az eszüket fogják veszteni minimum, akik egy négyestől 2hetes büntetésbe utaltak, és a kiakadásig kiabáltak és elkeseredtek, hiszen fater sumam cum laude meg minden, és erre én, aki mindent megkap, stb.

És akkor én 10éves fejjel(!) bevittem az iskolába a rossz gépet, és abba a vasajtókkal lezárt számtek laborba, ahová az iskola a tanárok éves össz-fizetésének mondjuk többszöröséért vett az ápisztól frissen plusz4-eseket szakajtónyit...oda bejutottam egy mesével, ahova bevinni sem volt szabad semmit, egy akkora táskával amiben ott volt a saját gépem. Amit megint más csellel oldottam meg, hogy a hiánya nehogy feltünjön odahaza...!

És a gépet kicseréltem, a rosszat a jóra, a sajátomat egy iskolaira.
Nem, nem ifjúsági regény, ez igy megtörtént. Ha ez akkor lebukik, intézetbe kerülök, a szüleim pedig, ha börtönbe nem is, elveszítik a vezető beosztásukat, a munkájukat, mindenüket.

És az iskola utána hosszu évekig talán még perben is állt mindennel, az ápisszal, a javítóval, a kermi is beszállt, sőt a helyi tanács is levelezett mindenfele...még évek mulva, mire kb értettem a világ dolgait, mert 15éves végzett nyolcadikos voltam, éltanuló persze, a tanáriba bejáratos, meg minden...
És ez a dolog még mindíg tartott, mert azt a gépet nem akarták sosem díjmentesen garanciában kicserélni vagy javítani, mert a gépben jó alaktrész kb nem maradt.

Máig nem értem, hogyan nem volt számla és azon szériaszám(ilyesmi már a 70es években is létezett vállalatok ahogy akkor mondták "közültek" között), hogy nem derült ez ki, hogy a gép nem az a gép, hogyan nem tett az iskola rendőrégi feljelentést..
Ami közel nem az volt akkor, mint ma, hogy jó, majd lezárjuk a nyomozást egy xar papírral pár hét mulva..

Ehhezképest az lenne a logikus, hogy úgy megrémültem, hogy mittudomén, megfogadtam, hogy focista leszek, ...de nem :)

Tesóm C64-esében is elreppent később ez-az, tipikusan valamelyik CIA 6526, de addigra már volt novotrade, meg szervizük, meg zsebpénzünk, meg stb, szóval azokat már megoldottuk valahogy mindig.

Azért néha, amikor a -beszerzési áron- éves fizetésnél drágább szerverfiók nem akar indulni visszatolva a helyére, még be-beflessel ez a story, nem mintha nem lenne melegtartalék, vagy esélye lenne, hogyha megdöglött, ki kell fizetni,... csak az érzés az hirtelen megvan, kapcs és semmi, fekete kép, na....
Aztán eddig mindig kideült, hogy pl nem kattant a helyére egy modul, és az ezeken a csodacsipszeteken már elég ahhoz, hogy hibát se tudjon dobni:)

shred 2015.02.10. 21:44:52

A Last Ninja zenéje, Turrican, a Spy vs Spy csodamenő osztott képernyője, nagy floppys játékok beszerzése a Pecsa bolhapiacról...

Lázár Pál 2015.02.10. 22:22:04

@Lt.Dorsi: 3. Sikeres légi tankolás az Ace-ben
komolyan könnyes lett a szemem! :-))))

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2015.02.10. 22:59:10

Legmeghatározóbb számomra az ADSR hanghullám chipje volt.
No meg az Impossible Mission. Meg még az Exploding Fist. :D

László Bak 2015.02.10. 23:05:27

@Lt.Dorsi: aztakurva!!!!!!
én is!!!!!

trollsalab 2015.02.10. 23:23:22

Inter Karate, Raid over Moscow

Super aGyuri 2015.02.10. 23:43:02

Én is ZX Spectrumon nyomtam, ma is van 6-8 Sinclair gépem, köztük három QL is.
Az egyik legjobb barátom viszont 64-es volt, így C-s élményeim is vannak: Soccer II, Pit Stop II, Wizard of Wor, Defender of the Crown jut így kapásból eszembe, meg persze a GEOS és a Demo Maker(ek).
Azt viszont nem hiszem, hogy Jack Tramiel alapította a CBM céget, és főleg nem 82-ben. Szerintem a PET sokkal régebbi, de mindjárt utánanézek.

Super aGyuri 2015.02.10. 23:45:06

Hopszi, tényleg Tramiel volt, a későbbi Atari főnök, viszont 1954-ben!!!

Super aGyuri 2015.02.10. 23:48:20

A minden idők legjobb személyi számítógépe is enyhe túlzás, mert a PC kategóriában benne van a mai Mac Pro és high-end PC-k is.
Maradjunk annyiban, hogy az EGYIK legjobb HÁZI számítógép volt. Biztosan jobb volt nála a Commodore Amiga és az Atari ST (16 bitesek), de megkockáztatom, a C128, a ZX Spectrum 128K +3 és mondjuk az Amstrad CPC 6128 is.

Zsírfeka 2015.02.11. 01:32:30

@csedársajt: bárkinek bármilyen élménye is volt, ez viszi a prímet, még ha nem is így történt :D
egyébként erről az jutott eszembe, hogy a számtech terem rendje az volt, hogy a gép kikapcsolása UTÁN kell a tv-t kikapcsolni. Ha valaki nem így tette, megbuktatták, vagy nem is tudom, mert hát "tönkremehet"....gondolom a Te gépedet használó pajtás is ilyen dorgálásban részesülhetett, hogy biztos rosszul dugta össze vagy nem is tudom. Nagyon szép sztori volt, köszi :D

Zsírfeka 2015.02.11. 01:34:04

már rég a 386-os volt a nép computer, a menőbbeknek 486-os volt, amikor mi nyomtuk a c64-el úgy izomból. Találtunk valami golf játékot, na azzal hétvégéket játszottunk, illetve volt valami foci játék, ami az aktuális világbajnokságot engedte végigjátszani (a brazilok valami fergeteges csapat volt)

Komojtalan 2015.02.11. 08:04:04

Csatlakozom, hogy iszonyú gyenge írás. Azért aki C64 -ről PC -re tért az vagy nagyon gazdag, vagy egy kicsit technikailag elmaradott volt egy ideig. Én Spectrummal kezdtem, aztán lett C64. 1992 -ben már elég gyenge volt a C64, gondoltam ugrok egy nagyot, legyen PC. De amikor a sokadik 286 -os hirdetésnél sem volt meg a gép, ráadásul az utolsót odamenet közben vitték el feladtam és egy Amiga lett 2 évig, Nem is bántam meg, iszonyú nagy lépés volt a C64 -hez képest és míg használtam már annyit fejlődött a PC játék, hogy már VGA -ra jöttek ki a játékok. Ha CGA -n, vagy EGA -n kezdve lehet megutáltam volna a PC -t.

C64 mit adott? Az első az igaz Spectrum, de idekapcsolódik: Bard's tale. Meghatározó a játék orientáltságomban. Aztán szintén vegyes: Csokonai művelődési ház minden szombat délelőtt. Nagyon jó kis gép volt. amivel több volt a Spectrumnál a floppy. Jó, a hang is, de az soha nem izgatott annyira.

PaOntan 2015.02.11. 08:15:01

vekony feju csavarhuzo a magnofej allitasahoz ;-)

zoktolk 2015.02.11. 09:00:14

4. Speedball 2 még kazettáról. Ultrabutál amerikai foci szimuláció a jövőben.
3. Magic Candle II. Amit a mai napig nem sikerült végigvinni. Akkora térképpel, hogy 2 év játék után is még csak talán a harmada volt feltérképezve. Minden városban sok szereplővel, számtalan foglalkozás skill...
2.A Street Rod, amikor megveszed/nyered az első corvetted és végre legyőződ a King-et.
1. Pirates! Az élmény, amikor a max 100 pontos táblán sikerült 140 fölött elérni a karrier végén,
vagy amikor a 30 fős kis ladikoddal elfogod a Treasure Fleet egyik karavelláját és szakítasz többszázezer aranyat. Kirabolni panamát 900 fővel, amiből 10 élik csak túl és a zsákmányosztásnál óriási boldogsággal, százszámra jelentkeznek a hajódra a reputation miatt.

Persze mellette a rengeted kis játék, Pipeline, Summer/Winter Games, amiken ripityára törtek a joystickek. Bruce Lee, Impossible Mission, Supremacy, Neuromancer.

jtrencsenyi 2015.02.11. 09:28:12

Bocs, de azt a marhaságot honnan vetted, hogy a Commodore-t '82-ben alapították?!

ggabri 2015.02.11. 09:43:29

Pitstop-ot játszottunk a sógorral, kerékcserekor megvártuk egymást. Előzéskor artikulátlan hangon vinnyogás, játék közben sör,cigi.

ggabri 2015.02.11. 09:47:29

Ja és még a golf. Egy jó ütéskor csutkára felhangosítottuk a Beijing tv-t, hogy jól haljuk a labda csattanását a zászlórúdon. "INCREDIBLE EAGLE"

p.i.g 2015.02.11. 09:52:04

A cikket nem fikázom. Lehetne másképp is de köszönöm, hogy vette az író a fáradtságot. A sok fikázó írjon jobbat!!!
Tényleg hatalmas gép, volt. Máig a legstabilabb rendszerrel.

1. Microprose soccer
2. Test drive

Mazlee 2015.02.11. 10:14:47

felsorolni is nehéz de,

Street Rod, Test Drive, Giana Sisters

Pisstuss 2015.02.11. 10:38:45

Sziasztok!
Nekem már az újabb, világosabb műanyag házas C64 volt a rövidebbik floppy meghajtóval.
1988-ban vettük (ha jól emlékszem) Münchenben. A mai napig emlékszem az érzésre ami vele járt,- a gombok, a flopy mechanika tapintására, örök emlék marad.
,8,1 stb ma is úgy tudnám kezelni, mintha azóta is csak azt használnám!
Kedvencem sok volt:
Maniac Mansion
Test Drive
- a két legfontosabb.
Mikor már nagy lettem, eladtuk, a mai napig sajnálom, nem lett volna szabad!
Üdv

Kinizsi01 2015.02.11. 10:58:58

Pitstop 2.... 6-8 széttört Joystick :-)

Andie 2015.02.11. 11:08:32

Én 6 éves voltam, 1984-ben, trabantban loptuk át a határon, ugyanúgy, ülés alatt, meg a párnám mögött a cuccokat. (c64, fisher video, dolby kazettás deck!). Mikor először bekapcsoltuk a videoton TV-n , első kérdésem ez volt: "Apa, ezzel akkor lehet beszélgetni?"
Na, azt azóta se lehet (a szó klasszikus értelmében), de valószínűleg ez a pillanat vezetett odáig, hogy ma programozó vagyok.
Persze évekig csak a joystick nyírás volt, pitstop, wizard of wor, falcon patrol, pharao's curse, ACE, stb. Bluemax!
Legnagyobb élmény? Hát mikor a havertól kapott kazettára végre rá sikerült állítan a fejet :)

Aztán fater elkezdett pötyörészni rajta, könyvekből, meg klubbokból ellesett apró programokat, és kezdett ráérezni az ízére. Aztán engem is kezdett érdekelni, hogy csinálta, hogy léggömbök úszkálnak a képernyőn, meg ki tudott rajzolni egy zászlót? És szépen engem is belevezetett a rejtelmeibe, előbb basic, aztán graphics basic - majd 7.-8.- osztályban meg is előztem őt, áttértem az Assemblyre. Középsuliban aztán megismerkedtünk a PC-vel, és énis váltottam 386-osra, hercules monitorral, aztán cga, majd vga monitorral. Mekkora lépések voltak ezek? Stunts! Alley Cat! Speakeres, röcögős hang, 3 szín (mint a C64 ugye?), de aztán beindult az ipar, és csak kapkodjuk a fejünket, hogy ami még este menő volt, az reggelre elavult.
Öregszünk.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2015.02.11. 12:57:05

emberek!

elite

-------
gun ship, highnoon, gi joe, nem jut eszembe játék, ellenséges táborban kellett megkeresni valamit, harc nélkül passportot mutogatva is lehetett menni egyes helyeken ..

gummy59 2015.02.11. 13:15:12

Ha már írunk mert úgy érezzük, hogy írnunk kell akkor legalább ne hülyeségeket. Úgy illene, hogy aki egy témába belefog legalább tájékozódjon, hogy tárgyi-történeti tévedésekkel ne legyen tele...ami szubjektív az meg részemről soha nem volt vitatéma...

GaBko · http://gabkochili.blog.hu 2015.02.11. 13:24:50

wizard of war, spy vs spy, creatures, monkey island, maniac mansion, zac mcraken, last ninja, és még volt egy két óriási játék aminek a címe nem ugrik be, de egy életre meghatározó élmény nyújtott.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2015.02.11. 13:45:44

AÚÚÚÚ.... az első bekezdésről meg a posztról többen leírták a véleményeket... ^^

A sztorik jók, de @csedársajt: tiéd a legjobb:)

Comprende 2015.02.11. 13:45:57

A hangcsip programozása volt a legnagyszerübb. Szintetizátorként használtam .
Játékban az örökélet kódok és a flipperek :)

bakni 2015.02.11. 13:49:17

Diplomacy. Sosem voltam stratégiai játék imádó, sőt már a játékokból is kiöregedtem, de ezt a játékot sosem felejtem el, egy élmény volt... :)

Terror Dzsoni 2015.02.11. 14:31:42

Into the Eagle's Nest

www.youtube.com/watch?v=wNLBcx1EZec&ab_channel=MingosCommodorepage

Talán keveseknek van meg melyik ez a játék, nekem az egyik első élményem volt, anno 88 ban.

Lacusch69(Sch.Lacika) 2015.02.11. 14:56:53

Aztec Challange, Falcon Patrol, Fighter Pilot, Dambusters, Mission Impossible, PacMan.
Meg az ifjú számtech tanárunk arca (HT1080Z-n szocializálódott), amikor a 64-es gépi hangon elmondta a begépelt szöveget.
Egyébként én még C-20-assal kezdtem '84 vagy '85-ben, azon tanultam meg Basicben programozni (persze azóta tökéletesen elfelejtettem mindent)

botkutyab 2015.02.11. 15:13:22

Egyszer, amikor a legjobb barátommal összevesztünk, hogy melyik a jobb gép a C64 vagy a ZX spectrum, összeverekedtünk, hahahahaha!
Ő azt mondta, azért jobb, mert ott van a spy vs. spy, vagy mert elfér egy nagyobb farzsebben. Mondtam, a tévé is? :D Azóta is jóban vagyunk :D

botkutyab 2015.02.11. 15:16:03

Ja, és a Katakis az volt a No.1!

Lowtyo 2015.02.11. 15:16:46

creatures, test drive, gianna sisters, rick dangeorus, 1942, arkanoid

botkutyab 2015.02.11. 15:16:53

óóóóóóóóóóóóó és a magyar nyelvű kalandjátékok!!!!!!!!!!!!

230e 2015.02.11. 15:35:11

- Quest for tyres: mikor rájöttünk, hogy lenyomott gombbal jobbra húzva gyorsít a figura.
- Stealth fighter: papírból vágtam sablont a billentyűzetre hogy a harc hevében jót nyomjak.
- magnófejállítás
- Montezuma, ami a vége felé egy hibaüzenettel kihalt mindig.
- törött mikrokapcsolók az olimpiai játékok alatt.

230e 2015.02.11. 15:35:46

@Terror Dzsoni: tényleg ez lemaradt, nagy kedvenc volt az is.

pit.stop.boys 2015.02.11. 15:56:11

Pit stop 2, Uridium éééés California Games. Ezek közösségi élmények voltak, a saját gépem Spectrum volt. (És megvan a mai napig, kiegészülve a commodore család elég sok tagjával: +4, 128, Amiga 500, C64 klasszikus, kenyeresdoboz és az új, laposabb kivitel. Aztán Wersiboard zongorabillentyűzet, és Quickshot cég robotkarja az érdekesebb perifériák közül.) De azért is Speccy forever! :-D

pit.stop.boys 2015.02.11. 15:58:15

Ja, és a Defender of the Crown. Lemezről töltés közben zenél, és a lovagi tornán a zötykölődő képernyő... Lenyűgözött akkoriban.

csedársajt 2015.02.11. 17:29:23

Aki szeretne többet tudni a C64-ről:

www.scene.hu/2007/10/15/siker-hanyatlas-tuleles-a-commodore-64-multja-es-jelene/

Nagyobb mega gamék, amik beugranak: Defender of the Crown, Neuromancer, Street rod, North and South

(plus4-re a "tir na nog", érdekes, hogy C64-re miért nincs portolva..se)

Toljuk és zúzunk: Tron(egymás ellen, majd joy törések, káromkodás és bunyó :)) , Boulder dash, Giana (és Márió), Green beret, Bop 'n' Rumple, Fist 2, Barbarians, stb

Futottak még: Aliens, wonderboy, kickstart, rhino bombo, stb.

Pár biztos kimaradt,...
A szöveges kalandjátékok pl teljesen más "kaszt", és minket valahogy sosem fogott meg.

Eleinte mindig írni akartunk, aztán a dacosta könyv alapján, meg a kilistázható "walley of stream" alapján csináltunk mindenfélét, de hamar beleuntunk.

Pont ezért nem is sorolom ide a már sokkal később indult newcomer mániát sem.

CargoSGR 2015.02.11. 18:44:10

A téma szerelmeseinek blogajánló:
tehernaplo.blog.hu
Meg találkozó:
arok.intro.hu
süti beállítások módosítása